Hati...


HATI..segumpal darah yg sangat sukar dijaga dan dididik..
sangat susah utk menundukkan hati utk mengikut dan bertindak dia ats landasan yg benar..shingga ramai manusia yg terpesong dan terbabas dr landasan yg sbenar gara2 mengikut kata hati yg tlh pun dihasut dan diracuni oleh musuh utama, iaitu SYAITAN yg direjam..rmai juga mnusia di akhir masa ini diserang penyakit hati..penyakit hati, penyakit yg pling merbahaya bg org ISLAM..penyakit yg tdk dpt dilihat mlalui mata kasar..penyakit yg tersembunyi dan bselindung di dlm diri tanpa seorang pun yg mengetahui melainkan AL-KHALIQ dan pemilik hati itu sendiri..
bahayanya penyakit hati krn ia boleh merosakkan dan mmusnahkan amal ibadat serta kebaikan yg dilakukan oleh sesorang MUSLIM..contohnya penyakit hati seperti RIYAK,'UJUB dan TAKABBUR..(YA ALLAH..jauhilah dan lindungilah kami drpd penyakit ini..)
ubat bg penyakit ini tiada dijual di farmasi ataupun di hospital2..penyakit ini tdk boleh diubat dan dirawat oleh doktor2 meskipun doktor pakar sekalipun..ubat bg penyakit ini tdk perlu dibeli dan tdk perlu menggunakan wang..ingin tahu apakah ubatnya? 
ikuti kisah dibawah ini.........................................................................................

Hassan al-Basri r.a. berkata: "Ketika saya berkeliling di jalan-jalan kota Bashrah dan di pasarnya dengan seorang pemuda ahli ibadah, tiba-tiba saya melihat seorang tabib yang sedang duduk di atas kerusi."
Dia dikelilingi oleh laki-laki, perempuan dan anak-anak.
Di tangan mereka masing-masing terdapat gelas yang berisi air. Mereka meminta petua dan ubat untuk penyakitnya.
Kemudian, pemuda yang bersamaku maju ke depan tabib, lalu dia berkata:
"Wahai tabib, apakah kamu punya ubat yang mampu membersihkan dosa dan menyembuhkan penyakit hati? "
Kemudian, si tabib itu menjelaskan:
"Ambillah sepuluh macam ramuan: 
  1. Ambillah akar pohon fakir bersama akar-akar pohon tawaddhu' (kerendahan hati),
  2. Campurkanlah padanya tumbuhan taubat,
  3. Taruhlah ke dalam bekas keredhaan,
  4. Tumbuklah dengan penumbuk qana'ah,
  5. Masukkan dalam kuali taqwa,
  6. Lalu tuangkanlah padanya air malu,
  7. Didihkanlah dengan api mahabbah,
  8. Tuangkanlah ke dalam gelas syukur,
  9. Kemudian kipaslah dengan kipas harapan,
  10. Lalu minum dengan sudu pujian.
Sesungguhnya jika kamu mengerjakan hal itu, maka akan menjadi ubat bagimu dari semua penyakit dan bencana di dunia dan di akhirat." - Dipetik daripada Kitab Nashaihul 'Ibad, Imam Nawawi

>>ayuh, marilah kita sama2 menjaga dan merawat hati kita..
hindari dan jauhi diri anda drpd penyakit2 hati yg hanya akan mmusnahkan diri anda..

<<semoga dpt dimanfaatkan...

Daily Hadith..


Tajuk :
Senyuman Suatu Sedekah
Hadith :

Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda “Tiap-tiap perkara yang makruf menjadi sedekah. Antara perkara yang makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa) bertemu dengan saudaramu (sesama anak Adam) biarlah dengan muka yang manis dan (kalau ada yang meminta air) hendaklah engkau tuangkan timbamu ke dalam bekas air yang dibawanya.”

 
(Ahmad)


Huraian
1. Makruf adalah segala perkara yang diketahui umum tentang kebaikannya sama ada dari segi syarak atau dari segi adat (yang tidak bercanggah dengan syarak). Manakala perkara yang mungkar pula adalah sebaliknya.
2. Setiap mukmin hendaklah sentiasa bermuka manis dan berbudi bahasa tinggi semasa berhubung dengan orang lain kerana hal ini juga dianggap sebagai satu sedekah.

 



Tips Belajar Di Saat Akhir...

Menjelang musim peperiksaan ini (khususnya bg penuntut IPT), sy ingin berkongsi beberapa tips dengan anda..tips belajar di saat2 akhir..smemangnya pelajar tdk digalakkan utk belajar last minute, tp ada segelintir pelajar yg prefer belajar di saat2 akhir bbanding blajar awal2..x pun, mngkin ada yg x bkesempatan utk blajar awal2 ataupun tdk dpt mbahagikan masa dgn baik, jd mereka tpaksa (mnanggung akibat) blajar di saat2 akhir mjelang pperiksaan..em..

<Beri tumpuan lebih terhadap pembelajaran>

Letakkan seluruh tumpuan fikiran anda kepada proses pembelajaran yang anda lakukan. Jangan terlalu memikirkan bahawa anda kesuntukan masa. Hafal perkara yang sepatutnya dihafal seperti biasa dan jangan melengah-lengahkan masa belajar. (ingat 2...fokus, concentrate & jgn lengahkan waktu...)
Meskipun anda cuba mengenepikan ketakutan dan kegelisahan yang anda alami itu, tetapi lama-kelamaan perasaan itu akan datang semula. Sekiranya hal ini berlaku, cuba alihkan diri anda dari tempat belajar untuk melakukan senaman ringan seperti berdiri sambil menarik dan melepaskan nafas panjang-panjang secara perlahan-lahan beberapa kali. Kemudian duduk semula dan cuba teruskan pembelajaran anda. Cara ini sekurang-kurangnya akan dapat mengurangkan perasaan anda yang tidak tenteram itu. (sentiasa bertenang dan jgn biarkan kegelisahan mracuni fikiran, tindakan serta emosi anda..)

<Yakin terhadap kebolehan diri>

Selalu tanamkan dalam diri anda bahawa “saya boleh” dan tulis besar-besar dan terang dan letakkan di hadapan anda (di tempat anda belajar). Tiap-tiap kali anda melihat kad itu anda yakin bahawa anda boleh berjaya. Sekiranya anda dapat menanamkan dalam diri anda bahawa anda bekeyakinan penuh boleh melakukan, maka secara spontan anda berusaha bersungguh-sungguh dan mental anda dapat berfikir ke arah kejayaan dan apa-apa yang anda cita-citakan selama ini akan membuahkan kejayaan yang membanggakan. (yakin bhawa anda boleh, boleh dan boleh..never give up, just believe urself that u can do it, then u can do it..)

<Masa rehat perlu secukupnya>

Semasa belajar anda berasa cepat letih, sama ada dari segi fizikal atau mental. Ambil masa untuk otak anda berehat sepenuhnya. Anda juga digalakkan bangun dan cuba berjalan-jalan sebentar dan setelah merasakan kelegaan barulah anda menyambung semula pembelajaran anda. (walaupun anda study last minute dan mrasakan anda tdk mpunyai ckup masa utk brehat, tp anda mesti igt bhawa rehat sgt penting utk otak dan x ckup rehat bleh mganggu proses pbelajaran anda..so, ambik masa utk anda mperolehi rehat yg scukupnya..(jgn terlebih pulak..)

<Hapuskan tabiat suka tidur>

Sebaiknya para pelajar tidak terlalu melayan keinginan untuk tidur dari belajar. Kurangkan waktu tidur anda demi meraih satu kejayaan. Gunakan lebih banyak masa mengulangkaji pelajaran di samping melakukan latihan-latihan sendiri supaya anda berkeyakinan. Jadualkan masa tidur anda supaya anda tidak terlebih tidur. Sekiranya anda hendak tidur beberapa jam, anda pelu mengunci jam dan letakkan jam loceng berhampiran anda supaya anda terjaga pada waktu yang dikehendaki.
Masa-masa beginilah yang paling sesuai agar tidak akan diganggu. Penumpuan tenaga dan fikiran terhadap pembelajaran juga akan menjadi mudah. Keadaan ini tidak mendatangkan masalah kerana kajian yang pernah dibuat menunjukkan bahawa kecerdasan berfikir dan keupayaan membuat keputusan tidak terjejas berikutan dengan pengurangan waktu tidur yang dilakukan.
Tidur merupakan waktu rehat yang paling baik dalam persediaan menghadapi peperiksaan. Tetapi ramai pelajar membawa masalah pelajaran ke tempat tidur dan memikirkan pelbagai perkara tentang masalah ini. Akibatnya mereka mengalami gangguan tidur dan ada yang tidak dapat tidur langsung. Pada keesokan harinya, pelbagai perkara akan berlaku seperti berasa pening, tidak selesa dan tidak tenteram kerana ketegangan fikiran dan kelesuan tubuh badan. Ini boleh menjejaskan prestasi mereka pada hari peperiksaan. Sekiranya mereka terpaksa menghadapi peperiksaan pada hari itu, mungkin mereka tidak dapat berfikir dengan tenang seterusnya akan menjejaskan ketepatan jawapan yang diberikan. (sekiranya anda mpunyai tabiat suka tidur sma ada pd wktu petang ataupun tgahari, kurangkan waktu tidur anda tp jgn sampai hapuskan terus krn tidur itu penting..hadkan waktu tidur anda krn tidur yg blebihan byk kburukannya..)

<Jangan mengambil sebarang ubat yang meragukan>

Pengambilan sebarang ubat mengganggu sistem saraf dan menyebabkan keadaan menjadi tegang dan mudah terangsang. Anda tidak perlu lagi mengambil sebarang pil peransang atau ubat-ubatan yang diragukan kesahihannya untuk mencegah tidur. Dapatkan nasihat doktor sekiranya anda hendak mengambil pil-pil sedemikian. Jangan sesekali bertindak sendirian. Ini akan membahayakan anda.
Ubat peransang menyebabkan keletihan yang melampau. Ubat peransang sedemikian mematikan segala perasaan dan keinginan. Melalui ubat-ubat seperti ini, anda mungkin tidak dapat mengesan keletihan yang melampau secara terus. Ubat-ubat ini meransang anda untuk terus belajar tanpa rasa keletihan tetapi kesan yang bakal diterima menjadi lebih buruk setelah habis belajar.
Selain itu, elakkan juga dari meminum minuman berkafein seperti kopi atau teh yang berlebihan. Kesannya sama seperti memakan pil peransang yang menyebabkan kesan-kesan negatif seperti tangan menggeletar, tumpuan terjejas. Dalam keadaan yang tertentu mungkin menyebabkan lupa selain daripada kesan-kesan negatif yang lain. Seeloknya untuk mengawal rasa mengantuk, amalkan meminum lobak susu kerana ia akan mencergaskan lagi otak untuk berfikir. (elakkan drpd mngambil sebarang ubat yg bleh mjejaskan anda..)

<Beri tumpuan lebih kepada bab yang penting>

Dalam keadaan sebegini, anda hanya sempat mempelajari bahagian-bahagian yang penting sahaja. Jangan beri tumpuan berlebihan kepada bahagian-bahagian yang kurang penting. Cuba pilih lima atau enam isi penting daripada satu-satu bahagian dan tuliskan isi-isi penting ini di atas kertas dan cuba ingat serta hafalkan. Anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk mempelajari butir-butir yang kurang penting. (disebabkan kesuntukan masa, anda tdk mungkin akn dpt mnumpukan phatian thadap smua topik ataupun tjuk..jd, pilih dan berikan tumpuan kpd tjuk2 yg penting..tdk perlu mberi tumpuan lebih kpd topik yg kurang penting..tp INGAT..jgn abaikan trus topik2 tersebut..)

Itulah antara tips2 yg dapat sy kongsikan..kpd yg suka ataupun yg mpunyai tabiat belajar saat akhir 2, cuba2 lah berubah..krn blajar saat2 akhir ni bkan satu tabiat yg  elok utk di amalkan..EARLIER IS BETTER..smoga perkongsian ini dpt mberi manfaat kpd anda dan juga sy sendiri yg mna kerap jugak study last minute..(kena cpt2 berubah mulai sekarang..)

SEMOGA BERJAYA!!

Sayang Kamu..

Cebisan Kenangan

Album : Kiasan Naluri
Munsyid : Amar
http://liriknasyid.com

ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
namun cebisan kenangan kita
sentiasa bermain di bayangan mata
detik waktu yg berlalu
menjadi memori kau dan aku

sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu

tanpa mengeal erti penat jemu
ingatkah kau lagi
kita bersama memijak onak duri
ditanah gersang mengutip semangat suci
kini segalanya tersurat dalam sanubari

bersabarlah dengan ketetentuan-Nya

ada rahmat yg tersembunyi
bertemu berpisah kerana Allah
lumrah kehidupan insan beriman
moga saat nan indah
ku harap berulang lagi..
 
menyelusuri stiap bait lirik  nasyid ini mbuatkan sy teringat kembali memori zaman persekolahan dahulu..masa sekolah tadika, kemudian menginjak ke sekolah rendah dan sterusnya sekolah menengah..semua kenangan itu masih terpahat kukuh dalam ingatan..byk kenangan manis yg tersimpan dan x ktinggalan kenangan pahit pun ada jgk..dengan uniform skolah yg silih bganti mnandakan meningkatknya tahap dan tingkat pelajarn yg harus di ikuti..sahabat pun silih bganti..x semestinya sahabat kita time tadika dahulu akn sentiasa bersama kita shingga tamat form5..pasti bpisah jua..namun..stelah bpisah harapan utk bjumpa semula pasti ada..
 
sahabat..wlaupun bbagai ragam, prangai dan karenah..namun kehadiran kamu bgitu bermakna dan istimewa..krn dgn setiap itulah, terciptanya kemesraan, timbulnya keserasian, tumbuhnya kesefahaman..
 
 "ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
namun cebisan kenangan kita
sentiasa bermain di bayangan mata
detik waktu yg berlalu
menjadi memori kau dan aku.."
 
~ukhwah yg tbina tdk akn putus wlaupun bpisah bribu batu krn stiap kenangan swaktu bsama akn slalu ada dlm ingatan dan walupun tpisah jauh, ttp trasa dekat dgn adanya memori dan diikat dengan ukhwah yg utuh dan kukuh..shabat..kenangan bersamamu msih ku ingat dan ia akn mjadi memori antara kau dan aku.. ~

"sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
tanpa mengeal erti penat jemu
ingatkah kau lagi
kita bersama memijak onak duri
ditanah gersang mengutip semangat suci
kini segalanya tersurat dalam sanubari.."

~dulu..kita sama2 mnimba ilmu tnpa pernah merasa jemu dan jika aku jatuh, lemah tdk bdaya, engkau lontarkan kata2 azimat dan mbangkitkan semula semangat ku utk terus bjuang..segala cabaran, dugaan, dan rintangan ditempuh bersama demi mencapai cita yg 1..~

"bersabarlah dengan ketetentuan-Nya
ada rahmat yg tersembunyi
bertemu berpisah kerana Allah
lumrah kehidupan insan beriman
moga saat nan indah
ku harap berulang lagi.."

~hari ini, kta terpisah ats ketentuan ALLAH dan insyaALLAH suatu hari nanti akn bertemu kembali juga atas izin dan ketentuan ALLAH..dan andai saat itu tiba, ku harap saat indah kita bersama akn dpt berulang kembali..~

sahabat..saya sayang kamu semua..

Bersama ( Devotees )

Kita pernah bersama
menempuh onak & duka,
Tidak pernah putus asa walau dugaan datang melanda,
Dikau pernah bertanya bila cahaya akan tiba,
Ku berkata bersabarlah, serahkan saja pada Yang Esa,

Bila masanya menjelma,
Kejayaan akan tiba,
Namun tidak mungkin ku lupa kenangan indah kita bersama,
Menempuh onak cabaran & liku hidup yang panjang,
Tidak mungkin hidup ini sepi selagi ku masih di sini,

Kita pernah bersama menempuh onak & duka,
Tidak pernah putus asa walau dugaan datang melanda,

Bila masanya menjelma,
Kejayaan akan tiba,
Namun tidak mungkin ku lupa kenangan indah kita bersama,
Menempuh onak cabaran & liku hidup yang panjang,
Tidak mungkin hidup ini sepi selagi ku masih di sini,

Kini terungkai sudah kisah hidup kita, 
Berbekal taat & sabar pasti kan berjaya....

~dedicated to ALL OF MY FRIENDS~


Fenomena Maher Zain..




Anda kenal Maher Zain?? em..sy rasa semua mesti kenal..namanya kini meniti di bibir2 penduduk seluruh dunia..fenomena Maher Zain juga telah mula melanda Malaysia..kunjungan beliau ke Malaysia baru2 ini juga mendapat sambutan yg amat menakjubkan..siapa sebenarnya Maher Zain ni ye? emm..

Maher Zain, artis Sweden keturunan Lubnan berusia 28 tahun, telah berjaya mendapat tempat di persada muzik dunia khususnya di kalangan peminat lagu-lagu nasyid. Album sulung 'Thank You Allah' mengandungi 13 track dan 2 bonus yang dilancarkan pada 1 November 2009 lalu sehingga kini sering kedengaran di internet dan di radio.

Pernah tercatat di kedudukan no 1 carta Amazon's World Music dan no 9 carta R&B, muzik videonya dilihat hampir sejuta pengunjung di laman Youtube, manakala mendapat sambutan 'sold out' pada konsert di Algeria, Australia, Belgium, Canada, Egypt, England, France, Holland, Sweden dan USA. wow....


Lagu2 beliau sangat sedap didengar dengan susunan muziknya yg indah dan sesuai didengar oleh semua peringkat umur..di samping lirik2 lagunya membawa makna yg sgt mendalam dan sgt menyentuh perasaan..(adik sy yg berumur 8 tahun pun minat ngan Encik Maher Zain ni....)


Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah

(lyrics)

Always Be There Lyrics

 
Allahuakbar…
If you ask me about Allah
And what I know about it
  My answer would be .....
It’s everything about Allah
The pure love to our soul
Who have creator you and me,
The heaven and whole universe
The One that made us hold and free
The Guardian of His True believers
So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there ...
Could bring the sun from the darkness
Into the light
Subhanallah
Capable of everything
Should never feel afraid of anything
As long as we follow His guidance
All the way through a short time
We have in this life
Soon it’ll all be over
And we’ll be in His heaven
And we’ll all be fined
So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little Heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there
Allahuakbar

Insha Allah Lyrics | Inshallah Lyrics

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Baraka Allahu Lakuma Lyrics

We’re here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure
We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter
Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
بارك الله
بارك الله لكم ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
Barakallahu Lakuma wa Baraka alikuma

For the Rest of My Life Lyrics

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart

Awaken Lyrics

We were given so many prizes
We changed the desert into oasis
We built buildings of different lengths and sizes
And we felt so very satisfied
We bought and bought
We couldn’t stop buying
We gave charity to the poor ’cause
We couldn’t stand their crying
We thought we paid our dues
But in fact
To ourselves we’re just lying
Oh
I’m walking with my head lowered in shame from my place
I’m walking with my head lowered from my race
Yes it’s easy to blame everything on the west
When in fact all focus should be on ourselves
We were told what to buy and we’d bought
We went to London, Paris and
We made show we were seen in the most exlusive shops
Yes we felt so very satisfied
We felt our money gave us infinite power
We forgot to teach our children about history and honor
We didn’t have any time to lose
When we were.. (were)
So busy feeling so satisfied
I’m walking with my head lowered in shame from my place
I’m walking with my head lowered from my race
Yes it’s easy to blame everything on the west
When in fact all focus should be on ourselves
We became the visuals without a soul
despite the heat
Our homes felt so empty and cold
To fill the emptiness
We bought and bought
Maybe all the fancy cars
And bling will make us feel satisfied
My dear brother and sister
It’s time to change inside
Open your eyes
Don’t throw away what’s right aside
Before the day comes
When there’s nowhere to run and hide
Now ask yourself ’cause Allah’s watching you
Is He satisfied?
Is Allah satisfied?
Is Allah satisfied?
Is Allah satisfied?
Oh
I’m walking with my head lowered in shame from my place
I’m walking with my head lowered from my race
Yes it’s easy to blame everything on the west
When in fact all focus should be on ourselves

The Chosen One Lyrics

In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah
You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One
From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
Muhammad Ya Rasul Allah
Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by none
You are Allah’s Chosen One
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One
I will try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me
Sallu ‘ala Rasulillah, Habibil Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One
Sallu ‘ala Rasulillah, Habibi Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

Open Your Eyes Lyrics

By: Maher Zain
Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

~=)~

IBU.......

ibu...
kasih dan sayangmu harum umpama setanggi syurga...
kan ku semat ia kukuh jauh ke dalam sudut sanubariku..
wajahmu yang bercahaya umpama bulan purnama
sering mengganggu lenaku yang kini di rantauan orang...
ibu...
segala nasihat yang kau hamparkan pada ku
kan ku semat kukuh di dasar ingatanku ini..
kelembutan bicaramu serta kelunakan suaramu mengaji
kan menjadi peniup semangat sehingga ke akhir hayatku..
ohh ibu kesayangan ku...
semoga nurkasih-NYA  sentiasa melingkari perjalanan kehidupanmu...
terima kasih atas pengorbanan dan jerih perihmu membesarkanku...
Dikaulah bidadari kayangan yang bertakhta dihatiku..

~ SAYA SAYANG IBU SAYA..
RAHANA BINTI MAMAT..~

Terima Kasih Kerana Menceriakan Hari2 Saya..

Sambungan......

Namun, x semua yg kita sangka ataupun takutkan itu betul2 terjadi..ternyata ALLAH SWT telah menetapkan dan memberikan sy pilihan yg terbaik..syukur ALHAMDULILLAH..
sy dikurniakan sahabat2 yg sangat baik..pensyarah2 yg prihatin dan sentiasa membantu..dan di sini juga sy dapat rasakan kasih syang seorang ayah dan ibu..ENCIK ZAKARIA dan USTAZAH SAADIAH..tutor kelas kami..
di sini saya belajar utk berdikari dan tdk terlalu bergantung kpd org lain..sy belajar erti hidup yg sbenar..sy juga belajar untuk menjadi seorang pendidik, pendidik kpd ank bangsa, kpd kluarga, sahabat dan juga pendidik kpd diri sendiri..
hari2 yg dilalui kini smakin bermakn dan ceria..ditemani sahabat2 yg slalu ada di samping sy..wlaupun tanpa saudara mara ataupun kluarga di hdapan mata, adanya mereka mbuatkan sy dpt merasakan kehadiran kasih syang sebuah kluarga..hubungan kami sangatlah rapat umpama adik-beradik..kdangkala sy rasa ada sstengah adik-beradik yg x dapat rapat spertimana rapatnya hubungan kami..syukur yg teramat sangat kpd AL-KHALIQ..
kini.....sudah stahun stengah sy bergelar penuntut di INSTITUT PENDIDIKAN GURU SULTAN ABDUL HALIM, SUNGAI PETANI, KEDAH..
terlalu pantas masa berlalu..kini hari2 sy smakin ceria dan gembira..
lebih bersemangat utk menempuh cabaran tahun hadapan..
kpd sahabat2, sy sayang kamu smua....


Selama ini
Kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci..

Bersyukur kini
PadaMu Ilahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui..

Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi..

KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita

Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...

KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan..

Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita..
 
Teman Sejati - Brothers 

Terima Kasih Kerana Menceriakan Hari2 Saya..


Masih sy ingat..msa form5, sy dan seorang kawan baik sy, mrancang dan berangan-angan agar dpt mlanjutkan plajaran bsama-sama di tempat yg sma..kmi mninjau bberapa lman web rasmi dan brosur IPT..akhirnya, kami sepakat utk memilih USIM sbg plihan pertama kmi..disebabkan kami smemangnya mpunyai minat yg sama, jdi kmi pun mmilih kursus yg sama iaitu kaunseling..
namun, benarlah bahawa kita hanya merancang, ALLAH yg mnentukan..sy juga percaya bhawa stiap yg blaku pasti ada hikmahnya..kmi tdk ditakdirkan utk mlanjutkan pengajian di tempat yg sma..kmi berpisah, memilih haluan masing2..
(maafkan aku sahabat..krn tdk dpt mnepati janji....)
stelah sbulan lebih mnuntut di CFSIIUM, stelah ukhwah mula terjalin, dan stelah sy tlah dapat menyesuaikan diri di sana, datang pula tawarn drpd IPG..
sy sgt bersyukur dgn tawaran ini kerana inilah harapan dan juga impian seorang insan yg bergelar ibu..meskipun sbelum ni, sy mmg bminat utk mjadi seorang guru, tp untuk blajar di IPG tidak pernah terlintas dalam kamus hidup sy..org yg btanggungjwab ats semua ni ialah KAK LONG sy  yg mana tanpa disuruh dan diminta membelikan sy no. pin utk mmohon ke IPG..urusan mengisi borang permohonan pun sy serahkan semuanya kpd beliau dan sy hanya mjadi pemerhati yg setia.
Namun, stelah mendapat tawaran tersebut, sy tahu sy harus mmilih salah 1. kedua-duanya bg sy mrupakan pilihan yg baik dan sy harus mmilih yg tbaik antara keduanya.stelah mdengar nasihat drpd ahli kluarga, guru2, pensyarah dan juga sahabat, dan stelah mlakukan solat sunat istikharah, akhirnya sy mmilih utk ke IPG..
sy mbuat kputusan tsebut tanpa paksaan ataupun tekanan drpd mna2 pihak. wlaupun ibu sy mmg nk tgk sy jadi seorang cikgu, tp beliau tdk pernah mmaksa sy. 
"dua-dua sama shaja, dua2 tempat utk mnuntut ilmu..MA x kisah kak chik pilih yg mana2 pun..MA akn sokong blako.."
itulah kata2  yg dilontarkan oleh seorang ibu..tdk mendesak, tdk mmaksa..tp slalu menyokong dan mmahami..(terima kasih ibuku yg tersayang........)
mmg tdk dapat dinafikan bhawa sgt sedih utk meninggalkan kwan2 di sana..terutamanya geng DORM E-3-8 yg sgt sporting dan baik2 smuanya..em...
tapi, wlaupun kmi bpisah, nmun ikatan yg bnama PERSAHABATAN tdk akn putus..(alhamdulillah..sampai skarang kami msih lg bhubung..wlaupun jauh di mata, di hati ttp DEKAT..)
Dan stelah itu, bermulalah episod baru dalam diari hidup sy..pd mulanya, prasaan takut dan bimbang merajai diri..sy tdk mpunyai saudara mara di KEDAH,  ditambah pula sy ni mmg jenis yg x boleh jauh drpd keluarga..msa di CFSIIUM, sy tidak mrasakannya krn ramai saudara mara yg ada di sana..KAK LONG mngajar di Seremban, KAK NGAH blajar di USIM, MAK SU, dan bberapa org spupu ada di sana..jd, asal ujung minggu je, mereka akn datang menjenguk dan kdgkala kami kluar bersama-sama..sangat seronok..
tp bila kt IPSAH, smua itu tdk lagi dapat dilakukan..(sedih............)
namun.......................................................................
(insyaALLAH akn bersambung......)

Siapakah Orang Itu???

Siapakah orang itu?? siapakah dia??

Siapakah orang yg sombong?
>> Orang yg sombong adalah orang yang diberi penghidupan tapi tidak mahu sujud pada yang menjadikan kehidupan itu iaitu ALLAH Rabbul Alaamin, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yang ada di bumi dan langit pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.

Siapakah orang yg telah mati hatinya?
>> Orang yg telah mati hatinya adalah orang yg diberi petunjuk melalui ayat-ayat Qur'an, Hadith dan cerita2 kebaikan namun merasa tidak ada apa2 kesan di dalam jiwa untuk bertaubat.

Siapakah orang yg dunggu kepala otaknya?
>> Orang yg dunggu kepala otaknya adalah orang yg tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya.

Siapakah orang yg kuat?
>> Orang yg kuat adalah orang yg dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

Siapakah orang yg lemah?
>> Orang yg lemah adalah orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

Siapakah orang yg bakhil?
>> Orang yg bakhil lagi kedekut adalah orang yg berat lidahnya untuk
membaca selawat keatas junjungan Rasulullah s.a.w.

Siapakah orang yg buta?
>> Orang yg buta adalah orang yg tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al Qur'an dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya.

Siapakah orang yang tuli?
Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik
namun tidak diendahkannya.

Siapakah orang yg sibuk?

>> Orang yg sibuk adalah orang yg tidak mengambil berat akan waktu
solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman
a.s.

Siapakah orang yg manis senyumanya?

>> Orang yg mempunyai senyuman yang manis adalah orang yg di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yg menangis airmata mutiara?

>> Orang yg menangis airmata mutiara adalah orang-orang yg sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan
dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

Siapakah orang yg kaya?

>> Orang yg kaya adalah orang yg bersyukur dengan apa yang ada dan tidak loba akan kenikmatan dunia yg sementara ini.

Siapakah orang yg miskin?

>> Orang yg miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa
menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yg pandai?

>> Orang yg pandai adalah orang yg bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini berusia pendek sedang akhirat kekal abadi.

Siapakah orang yg bodoh?

>> Orang yg bodoh adalah orang yg beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk
dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

Siapakah orang yg maju dalam hidupnya?

>> Orang yg maju dalam hidupnya adalah orang-orang yg senantiasa mempertingkat ilmu agamanya.

Siapakah orang-orang yg mundur hidupnya?

>> Orang yg mundur dalam hidupnya adalah orang yg tidak memperdulikan akan halal dan haramnya akan sesuatu perkara itu.

Siapakah orang yg gila itu?

>> Orang yg gila itu adalah orang yg tidak sembahyang, kerana hanya dua syarat saja yang memperbolehkan akan seorang itu meninggalkan sembahyang,pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya.

Siapakah orang yg rugi?

>> Orang yg rugi adalah orang yg sudah sampai usia pertengahan namun masih
berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

Siapakah orang yg selalu ditipu?

>> Orang yg selalu di tipu adalah orang muda yg menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua.

Siapakah orang yg paling cantik?

>> Orang yg paling cantik adalah orang yg mempunyai akhlak yg baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yg paling luas?

>> Orang yg mempunyai rumah yg paling luas adalah orang yg mati membawa
amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yg mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

>> Orang yg mempunyai rumah yg sempit adalah orang yg mati tidak membawa
amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yg mempunyai akal?

>> Orang yg mempunyai akal adalah orang-orang yg menghuni syurga kelak
kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.


Jadi, siapakah kita??
fikir2kan, renung2kan..muhasabah diri..
~ wallahu a'lam.. ~

Daily Hadith..

Tajuk :
Hakikat kebijaksanaan
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Orang pintar ialah sesiapa yang memuliakan dirinya serta membuat persediaan untuk kehidupan selepas mati, sementara orang bodoh ialah sesiapa yang membiarkan dirinya mengikut hawa nafsu serta mengharapkan cita-citanya dikabulkan oleh Allah.”
 
Riwayat at-Tirmidzi 
 
Huraian :
1. Kita wajib menghormati sesama manusia termasuk diri sendiri, ibu, bapa, isteri atau suami, anak-anak, saudara mara, sahabat serta jiran tetangga sama ada dengan berbuat baik, menjaga tutur kata (berbudi bahasa) dan baik hati atau berbaik sangka menurut kemampuan masing-masing.
2. Kematian pasti dihadapi oleh setiap orang sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Setiap yang bernyawa pasti akan mati.” (al-Anbia’: 34). Oleh itu petanda bagi orang yang sentiasa mengingati mati ia sentiasa memperbanyakkan amal perbuatan yang baik sepanjang hidupnya.
3. Sebaik-baik usaha ialah bermujahadah melawan nafsu dan berusaha memperbaiki diri. Pengekangan nafsu akan menundukkan nafsu agar kita dapat mengawal tingkah laku mengikut syariat dan ketetapan Islam.
4. Setiap amalan yang baik akan mempengaruhi doa yang dipohon atau dengan perkataan lain Allah S.W.T tidak akan mensia-siakan doa orang yang beriman dan selalu melakukan kebajikan. Begitulah hal yang sebaliknya.

Poem..a Nice Poem 'bout Friendship..


UP IN THE SKY
BY : AMANDA JENKINS



When you are down,
And you want to get high,
Just take a good look,
Up in the sky.

What you will see,
Are the stars above,
And all you need,
Is to proclaim your love.

Who you will find,
And see so clear,
Are friends in mind,
You want to hold near.

Whenever you need them,
Just look up high,
Call their name,
And see them fly.

Every friend you meet,
Owns a star,
And you can see them,
No matter how far.

Whenever you are down,
And want to get high,
Just take a good look,
Up in the sky...



This poem was recited by Normaziah and Fiqah Alias 
at F3M..(Madame Shirley's class)