Hebatnya Kalau Kita Dapat Menulis Di Atas Pasir Kan???



"Ini sebuah kisah tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Ditengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorangnya menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati,tapi tanpa berkata- kata, dia menulis di atas pasir : "HARI INI, SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU."
Mereka terus berjalan, sampai menemukan sebuah oasis, dimana mereka memutuskan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, mencoba berenang namun nyaris tenggelam, dan berhasil diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai siuman dan rasa takutnya sudah hilang,dia menulis di sebuah batu : "HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENYELAMATKAN NYAWAKU."
Orang yang menolong dan menampar sahabatnya, bertanya, “Kenapa setelah saya melukai hatimu, kau menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?”
Temannya sambil tersenyum menjawab, “Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak bisa hilang tertiup angin.”



MasyaALLAH..hebat kan kalau kita boleh menulis di atas pasir seperti sahabat tadi..walaupun sahabatnya tadi telah melukakan hatinya, tapi dia menulisnya di atas pasir agar angin membawa tulisan itu pergi seterusnya rasa sakit hati itu juga turut pergi dari hatinya..
memang x dapat dinafikan, dlm hidup ini, kita sering berbeza pendapat ataupun berlakunya konflik antara sahabat2, tapi alangkah indahnya jika kita belajar memaafkan dan melupakan kisah lalu..mungkin ada sesetengah orang yang susah nak maafkan orang bahkan payah nak lupakan sesuatu yg berlaku, tapi, x salah kita mencuba kan.."JANGAN KATA TAK BOLEH JIKA KITA BELUM MENCUBA" ataupun sekurang-kurangnya, belajarlah..belajar untuk memaafkan..sifat pemaaf itu kan disukai oleh ALLAH dan juga Rasulullah SAW. 
dan, apabila seseorang berbuat baik kepada kita, tulislah ia di atas batu agar ia x akan hilang dan ditiup angin. selalu lah ingat sesuatu kebaikan yg seseorang itu pernah lakukan kepada kita, walaupun kebaikan yg dilakukannya tidak lah sebesar mana, namun, tetaplah tulis ia di atas batu agar nanti suatu saat, jika seseorang itu melukakan hati kita, kita dpt ingat dan sedar bhawa dia pernah melakukan kebaikan kpd kita. selalulah hargai apa yg kita ada, apa yg berada di sekeliling kita. belajarlah untuk memaafkan dan menghargai segala kebaikan..

Seperti jua kata para hukamak “lupakanlah kesilapan yang dilakukan oleh orang lain kpd kita,tetapi ingatlah  kebaikan org  pd kita,,lupakanlah kebaikan yang kita lakukan kpd orang lain,tetapi ingatlah kesilapan dn keburukan yg kita lakukan kpd orang lain”.kerna hidup ini terlalu singkat utk kita tidak melakukan kebaikan dan memaafkan kesilapan insan lain..kerana segala makhluk  akan kembali kepadaNya.marilah kita sama2 belajar menulis diatas pasir.
Menuliskan hal yg tidak baik diatas “pasir” , agar masih ada kesempatan hembusan angin maaf akan menghapusnya kelak.
Belajarlah menulis kebaikan di atas batu
Selalu lah ingat kebaikan yg pernah kita terima dari orang lain..
insyaALLAH..ayuh sama2 kita BELAJAR!!!




6 comments:

^_^
smoga kta smua dpt blajar mmaafkan ksalahan dan jga mhargai kbaikan sseorang thadap kta..insyaALLAH..

 

setuju...!
kemaafan itu sgt indah....~~

 

em..btul3..smoga kita smua tgolong drpd klangan org2 yg pemaaf & yg x suka bdendam..
kemaafan itu indah..^_^

 

as salam..
sangat menarik..kalau tak keberatan, boleh tak saya share di FB Apa saja untukmu?
Ini linknya,

http://www.facebook.com/pages/Apa-Saja-Untuk-Mu/150243078353764

terima kasih :)