Hanya ENGKAU Yang Mampu..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..


Sudah lama rasanya blog ini sunyi tanpa post baru, dek masa yg sentiasa menghimpit dgn kerja2 yg berlambak dan perlu disiapkan segera..tapi hari ni, sy dapat mencuri sedikit masa utk meng'update' blog yg x sberapa ni..dan utk post kali ini sy rasa sgt suka utk berkongsi dgn sahabat2 semua berkenaan dgn 1 topik yg amat menarik sy rasa iaitu berkaitan dgn HIDAYAH..hidayah di sini bkannya nama seseorang tp hidayah yg dimaksudkan di sini ialah HIDAYAH ALLAH swt..saat jari menyelak satu persatu helaian sebuah buku yg bertajuk "Menyeru Kepada Allah; Panduan Utk Pendakwah Muda", sy begitu tertarik dgn tajuk pertama dlm buku ini iaitu "Hidayah Itu Hanya Milik Allah"..sebelum sy pergi lebih lanjut, kita lihat dulu pengertian hidayah. Mungkin ada setengah drpd kita yg masih tidak tahu ataupun terkeliru dgn makna sebenar hidayah..


HIDAYAH...apa itu hidayah???
(sumber : Kuliah Aqidah Islam. Drs. Yunahar Ilyas, Lc.)

Perkataan Al-Hidayah dalam Al Quran mempunyai dua pengertian :
  1. Ad-dilalah wal-irsyad (menunjuki dan membimbing) cth dalam QS Fushshilat :17 :
“Dan adapun kaum Tsamud, maka mereka telah Kami beri petunjuk tetapi mereka lebih menyukai buta (kesesatan) daripada petunjuk, maka mereka disambar petir azab yang menghinakan disebabkan apa yang telah mereka kerjakan”

2. Idkhalul iman ilal qalb (memasukkan iman ke dalam hati, atau menjadikan seseorang beriman). cth firman Allah dalam QS Al Qashash : 56 :

       “Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk         kepada orang yang dikehendaki- Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.”

Dalam pengertian pertama, hidayah itu boleh dilakukan oleh para nabi, rasul, ulama', mubaligh, guru dan ssiapa sahaja yg mampu dan mahu melakukannya. Tetapi hidayah dlm pengertian kedua itu hanyalah mutlak milik ALLAH SWT. Dalam surat An Nahl : 93 ditegaskan lagi oleh firman Allah SWT :

“Dan kalau Allah menghendaki, niscaya Dia menjadikan kamu satu umat (saja), tetapi Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki- Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki- Nya. Dan sesungguhnya kamu akan ditanya tentang apa yang telah kamu kerjakan.”

Jadi di sini ingin sy tegaskan bahawa hidayah itu hanyalah milik ALLAH. Seperti dlm pengertian pertama tadi, hidayah yg berupa memberi petunjuk dan membimbing itu boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja TETAPI yg menggerakkan dan membukakan hati sesorang, yg memasukkan iman ke dalam hati, atau menjadikan seseorang beriman itu hanya ALLAH SWT sahaja yg mampu. Jadi di sini jika kita lihat dlm aspek dakwah, seseorang dai'e itu boleh mengajak kepada kebenaran, kebaikan serta memberikan nasihat yg baik, tetapi seseorang da'ie itu tidak boleh memaksa mad'u nya menerima serta mematuhi ajakannya, kenapa??? kerana HIDAYAH itu hanya milik ALLAH. Jika mad'u itu masih belum boleh menerima ajakannya, mungkin ia belum dikurniakan hidayah oleh ALLAH swt.. Walaupun begitu, seseorang dai'e itu tidak seharusnya mudah putus asa ataupun mudah melenting jika mad'u nya tidak mengikut ajakannya. Seseorang dai'e itu mesti membawa bekalan kesabaran, ketabahan,serta kuat semangat dan tidak mudah asa bersamanya jika dia betul2 ingin mengajak org kpd kebaikan.

Jika kita merenung kembali sirah Rasulullah SAW, walaupun baginda merupakan seorang insan yg mulia, sebaik-baik manusia dan juga merupakan kekasih ALLAH swt, baginda juga tidak mampu utk memberi hidayah kpd manusia, kecuali dgn izin ALLAH swt. 
Firman Allah Subhanahu wata’ala :

(إنك لا تهدى من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء وهو أعلم بالمهتدين)
“Sesungguhnya kamu (hai Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah
(petunjuk) kepada orang yang kamu cintai, tetapi Allah lah yang memberi
petunjuk kepada siapa saja yang dikehendakiNya, dan Allah lebih
mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.” (QS. Al qoshosh, 56)

Diriwayatkan dalam shoheh Bukhori, dari Ibnul Musayyab, bahwa
bapaknya berkata : “Ketika Abu Tholib akan meninggal dunia, maka
datanglah Rasulullah, dan pada saat itu Abdullah bin Abi Umayyah, dan
Abu Jahal ada disisinya, lalu Rasulullah bersabda kepadanya :

"يا عم، قل لا إله إلا الله كلمة أحاج لك بها عند الله"
“Wahai bapa saudaraku, ucapkanlah “la ilaha illallah” kalimat yang dapat aku jadikan bukti untukmu dihadapan Allah”.

Tetapi Abdullah bin Abi Umayyah dan Abu Jahal berkata kepada
Abu Tholib : “Apakah kamu membenci agama Abdul Muthollib ?”, kemudian Rasulullah mengulangi sabdanya lagi, dan mereka berduapun mengulangi kata-katanya pula, maka ucapan terakhir yang dikatakan oleh Abu Tholib adalah : bahwa ia tetap masih berada pada agamanya Abdul Mutholib, dan dia menolak untuk mengucapkan kalimat la ilah illallah, kemudian Rasulullah bersabda : “sungguh akan aku mintakan ampun untukmu pada Allah, selama aku tidak dilarang”, lalu Allah menurunkan firmanNya :

(ما كان للنبي والذين آمنوا أن يستغفروا للمشركي)
“Tidak layak bagi seorang Nabi serta orang-orang yang beriman
memintakan ampunan (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik” (QS. Al bara’ah, 113).

Nabi Muhammad SAW sendiri tidak dapat mengislamkan bapa saudaranya, meskipun di hujung nafas, bapa saudara baginda masih lagi tidak mendapat hidayah drpd ALLAH. meskipun baginda sedaya upaya memujuk bapa saudaranya utk mengucapkan kalimah syahadah, tetapi masih lg dia enggan. Jadi, di sini kita dapat lihat bahawa hidayah itu bkannya sesuatu yg boleh diwarisi, cth lain ialah kisah nabi Nuh AS yg tidak mampu menyelamatkan isteri dan anaknya drpd kemurkaan ALLAH..isteri dan anaknya tetap tidak mahu menerima ajaran yg dibawa nabi Nuh shingga mereka bersama kaum2 nabi Nuh yg lain ditimpa bencana, ditenggelami banjir besar. MasyaALLAH..begitulah kekuasaan ALLAH..

Kepada semua yg bergelar dai'e, ingatlah bahawa kita bekerja yakni berdakwah bkn untuk memberi hidayah, sebaliknya kita bekerja dgn harapan agar ALLAH SWT memberi hidayah kpd mereka. Hasilnya tdk dpt kita lihat dlm masa yg singkat ataupun shari dua, ttapi jika kita istiqomah serta konsisten dlm melakukan kerja dakwah, insyaALLAH dgn izin ALLAH, mereka yg diseru itu akn mdapat hidayah drpd ALLAH..jika tidak hari ini, mgkin esok, jika tidak esok, barangkali lusa dan bgitulah seterusnya.. apa yg penting jgn pernah berputus asa..teruskan perjuangan!!!  



0 comments: